Marco Smaili, player and composer.
Artists like Álex Garrobé, David Russell, Anders Clemens, Margarita Escarpa, Carles Trepat, Piero Bonaguri, Agustín Maruri, Antonio Duro, Paul Bowman, Dejan Ivanovic, Eduardo Garrido, Miguel A. Rodríguez, Adolfo Almendros, Raúl Viela, Jaume Rico, Pablo Rodríguez, José J. Navarro, Pedro J. Gómez, Pedro Martín and others have interpreted his compositions. He publishes in the following publishing houses: “l ’empreinte mélodique” Fuveau-France, “Emec” Madrid-Barcelona, “Piles” Valencia, “BG éditions” Lyon- France, “Ut Orpheus edizioni” Bologna- Italy and others. He has been invited as a jury in the competitions “Andrés Segovia” Granada, “Ciutat d ‘Elx,” José Tomás ” Petrer, “Emilio
Pujol” Sassari-Italy, … Since 1993 he has been teaching at various national conservatories among which the “Óscar Esplá” Conservatory of Music of Alicante is included. He combines his teaching work with numerous guitar courses, as well as analysis of 20th century music and musical aesthetics courses. He got Humanities Degree Prize awarded by the UCLM (2004), “Andrés Segovia de Composition for Guitar “Granada 1999, Ponferrada Festival Award for Guitar Composition 2001, Mention “Paolo Barsachi” Viareggio, 2001, 1st prize of interpretation “W.A. Mozart” Linares 1992 etc. These are the result of the exquisite musical training received at the Óscar Esplá Conservatory Alicante under the teaching direction of the eminent artist and intellectual José Tomás. His works are regularly performed in Europe and in the two Americas with notable reviews in press and music magazines.
Artistas de la talla de Álex Garrobé, David Russell, Anders Clemens, Margarita Escarpa, Carles Trepat, Piero Bonaguri, Agustín Maruri, Antonio Duro, Paul Bowman, Dejan Ivanovic, Eduardo Garrido, Miguel A. Rodríguez, Adolfo Almendros, Raúl Viela, Jaume Rico, Pablo Rodríguez, José J. Navarro, Pedro J. Gómez, Pedro Martín y otros han interpretado sus obras.
Publica en las siguientes editoriales: “l’ empreinte mélodique” Fuveau-France. “Emec” Madrid-Barcelona. “Piles” Valencia. “BG éditions” Lyon- France. “Ut Orpheus edizioni” Bologna- Italia y otras.
Ha sido invitado como jurado en los concursos “Andrés Segovia” Granada, “Ciutat d ‘Elx, “José Tomás” Petrer, “Emilio Pujol” Sassari-Italia,…
En 1993 Aprueba las oposiciones del Ministerio de Educación y Ciencia y las de la Junta de Andalucía. Desde entonces ha venido desempeñando la docencia en diversos conservatorios del ámbito nacional entre los que se incluye el Conservatorio Superior de Música “Óscar Esplá” de Alicante. Compagina su labor docente impartiendo numerosos cursos de Guitarra, análisis de la música del S.XX y estética
musical. Premio de La Licenciatura en Humanidades por la UCLM (2004), Premio “Andrés Segovia de Composición para Guitarra” Granada 1999, Premio Festival de Ponferrada de composición para Guitarra 2001, Mención “Paolo Barsachi” Viareggio, 2001, 1o premio de interpretación “W.A. Mozart” Linares 1992 etc. son resultado de la exquisita formación musical recibida en el Conservatorio Óscar Esplá de Alicante bajo la dirección docente del eminente artista e intelectual José Tomás. Sus obras se interpretan regularmente en Europa y en las dos Américas con notables reseñas en la prensa y revistas musicales.
The pieces / La obras
Preludio Nº1 is dedicated to Piero Bonaguri and was released by Ut Orpheus.
Prelude Nº2 is introduced for the first time in this video by Born and Played.
El Preludio Nº1 está dedicado a Piero Bonaguri y está editado por la editorial Ut Orpheus.
El Preludio Nº2 se presenta por primera vez en este vídeo de Born and Played.
The guitar / La guitarra
This is a “Traditional” model guitar built by Carlos Juan Busquiel in 2018. He used a European Spruce top for this guitar, being the back and sides of an attractive “birdseye” maple. A very light guitar that offers a wide palette of tones and resources to the player. It is French polished and fittted with handmade Italian Alessi tuners. Marco Smaili used medium tension Knobloch strings for this recording.
Se trata de una guitarra modelo “Tradicional” construida por Carlos Juan Busquiel en 2018. Presenta una tapa armónica de pino abeto europeo, siendo el fondo y los aros de un atractivo arce de “ojos de perdiz”. Una guitarra muy ligera que ofrece una amplia paleta de tonos y recursos al intérprete. Está terminada a goma laca y rematada con unos clavijeros Alessi, construidos a mano en Italia. Marco Smaili usa en el vídeo cuerdas Knobloch de carbono de tensión media.